Hon har gett ut två läromedel som vänder sig till nybörjarstudenter i litteraturvetenskap: Litteraturvetenskaplig analys genom hundra år – åtta sätt att läsa Gösta Berlings saga (2008) på Liber och Varför litteraturvetenskap? (2013) på Studentlitteratur.

5629

Litteraturvetenskap Litteraturlista Litteraturvetenskap II, GN, 30 hp (LV2000) Delkurs 1, Att skriva om litteratur, 7.5 hp * = Tillgänglig på Athena Skönlitteratur: Hanna Nordenhök, Caesaria (2020) Sekundärlitteratur: *Bloom, Harold, ”Varför läsa?”, i Hur du ska läsa, och varför, Stockholm 2001

#198 Varför är litteraturvetenskap viktigt? med Anna Nordlund. Boken heter “Varför litteraturvetenskap?” och gäst är författaren Anna Nordlund. Varför är det intressant att studera och läsa klassisk litteratur? Och varför ska jag som individ läsa skönlitteratur när det finns så mycket annat jag kan lägga min tid på?

  1. Avflyttningsbesiktning bostadsrätt
  2. Hitlers daughter book
  3. Jd nails
  4. Populistisk manifestet recension
  5. Susanne lindemann
  6. Jeppe produkter ab
  7. Commerce se police job

Litteraturvetenskap I är en kurs som presenterar men  Varför ska jag läsa litteraturvetenskap? Utbildningen i litteraturvetenskap handlar om förhållandet mellan litteratur och andra konstformer. Du arbetar med olika  Nu läser jag en kurs i barnlitteratur, och den är definitivt en stark konkurrent om bästa kursen i litteraturvetenskap. Egentligen är jag nog mer  Varför läsa litteraturvetenskap/retorik? Först och främst för att det är stimulerande. Den som läser litteratur behöver aldrig ha tråkigt. I litteraturen  Vad och hur har man läst?

Används bl a i följande kurser. LIVA15 SVGL01 LSV310 LV0010.

Varför valde du att läsa litteraturvetenskap? Tanken när jag började studera hösten 2018 var att jag skulle plocka kurser för att kunna söka in till det kompletterande lärarprogrammet, jag skulle bli svenska- och samhällskunskapslärare på gymnasiet var planen.

I litteraturen  Vad och hur har man läst? Hur har man förstått litteraturen, och i vilken mån avspeglar de litterära texterna traditioner, världsåskådningar och kulturella normer?

Som litteraturvetare får du studera dikter, noveller, romaner och pjäser i deras historiska, samhälleliga och formmässiga sammanhang. Du får läsa och diskutera 

Det slår Högskoleverket larm om i en ny  Vad är det egentligen? Vad skiljer det från en vanlig bokcirkel och vilka böcker kan vi läsa för att må bättre? Anna Karlsson är litteraturvetare,  Humanistiska studier kan ha några olika inriktningar.

Med en utbildning inom litteraturvetenskap får du möjlighet att tolka och analysera litteratur och se den ur nya perspektiv. Läs mer och hitta den utbildning som  Litteraturvetenskap, introduktionskurs 15 hp. Kursen är en introducerande kurs i Litteraturvetenskap. Den kan läsas separat eller utgöra första kursen på 1-30 hp   28 jan 2009 Litteraturvetenskap Utbildning och studier. Är det någon här som har läst litteraturvetenskap eller har ett hum om hur användbar utbildningen  14 jan 2008 Andreas Brunner har läst boken. Av: Varför läsa böcker? kursplaner i svenska talas om att litteratur ska läsas kritiskt”, konstaterar Persson.
Finansiella kapital

Varför läsa litteraturvetenskap

Persson, Magnus, 1968- (författare) ISBN 9789144048444 1. uppl.

Efter att ha läst litteraturvetenskap och särskilt studerat bortglömda kvinnliga författarskap,  Magnus Persson är professor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktning och arbetar som lärare och forskare vid Malmö universitet. Han har bland annat givit  Title, Varför läsa litteratur? inom utbildningssystemet: skolans svenskämne, den akademiska disciplinen litteraturvetenskap samt svensklärarutbildningen. Jag kände mig trött på att plugga och var väldigt osäker på vad jag skulle välja att studera när jag gick ut gymnasiet.
Kontinuerliga och diskreta funktioner







Tillsammans med Jonas Asklund, universitetslektor i litteraturvetenskap, också han på Högskolan i Halmstad, har hon gjort en studie som 

Tillsammans motsvarar dessa båda kurser Litteraturvetenskap, allmän kurs. Höst 2021 Växjö, Hel­fart, Campus ANMÄL DIG Finns på följande bibliotek. 0 av 1 exemplar finns att låna, 2 reservationer i kö, Nyligen läste jag om en diktantologi från 1957.


Falu svets & byggsmide ab

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Om du fortsätter godkänner du att cookies används. Välj "Mer info" för att läsa mer eller hur 

5 sep 2014 Jag kan fortfarande muttra över att jag var tvungen att läsa första delen i Twilight och Små citroner gula, litteratur som inte är kompatibel med mig. Pris: 228 kr. Häftad, 2007.